Сами сте!
Изминаха 3 месеца от старта на кампанията "Не сте сами" и близо 2 откакто за пръв път измрънках срещу нея във форумите на Yvox. Малко неща са се променили от тогава, а аз, уви, мисля че съм все по-прав.
За това защо кампанията не работи има много причини, а причините да не ми се харесва са още повече. Ето ти няколко, прилежно подредени в ключови точки:
1. Използването на държавни символи е грешно.
Националният флаг и герб са символи на държавността, а именно тази държава или по-скоро управниците, които си избрахме от 3 поредни правителства се издъниха с реалните действия, които биха били по-смилени от PR-кампания.
Българският флаг предполага че кампанията изключва палестинския лекар, подсъдим в същия порочен процес.
Използването на националния флаг за тази кампания е предпоставка за объркване и липса на внимание пред вид факта, че кампанията стартира едновременно с приемането на България е ЕС.
2. Посланието е сбъркано.
Всеки рекламист ще ти издекламира правилото, че едно рекламно послание не трябва да е негативно. "Не сте сами" е негативно послание.
3. Символът на кампанията е непрактичен.
Освен че са грозни, лентичките не стават за употреба в други медии. Лентичката се превръща в безмислена икона, независимо дали се закача на дреха, поставя се върху билборд, като стикер - върху кола, в сайт и къде ли още не.
Сгъването на лентичката не е интуитивно - дори в новините на БТВ се случва единият водещ да е с лентичка с червеното нагоре, а другият - с бялото.
4. Кампанията се използва за грозен PR от медиите инициатори - това, ако не ти е втръснало да го слушаш, са БТВ, Дарик радио и вестник Стандарт.
Макар че кампанията се поддържа от де що има медия, трите гореспоменати натякват собствеността си над нея при всеки повод. Такива си намират, а ако не намерят си правят. Журналисти от тези медии причакват на летището всяка що-годе известна личност, която посещава в България, закичват я с лентичка и хоп - новина за първа страница.
5. Кампанията замества реални действия.
Ето това е най-гадното. Смешно и тъжно е когато политици, членове на правителството, президентът се включват в "Не сте сами" при това без същевременно да си мръднат пръста за да помогнат на подсъдимите (осъдените) в Либия. Явно, според тях е напълно достатъчно да се изпъчат пред БТВ и да заявят как поддържат кампанията - ми достатъчно е - да напомпат имидж.
Освен това стимулира лицемерието - при посещението си в България, например, италианският премиер Проди се окичи с лентичка, но "подчерта, че няма да прибегне до натиск и налагане на икономически санкции срещу Триполи", т. е. каза ни, че му е през оная работа на политически език.
6. Кампанията е паразитна.
Отказът да се включиш в нея или да я поддържаш се приема като предателство на каузата. Не може ли да съм загрижен без да нося лентичка?
Кампанията налага отвратителния израз и клише "българските медици в Либия" - "медици" не е част от моя речник, не е и от ничии друг, но търсенето като устойчиво словосъчетание в Гугъл дава над 160000 резултата!
Още по-странно е, че не само кампанията паразитира, а и става обект на същото - половин дузина забравени естрадни екс-звезди се събуждат като истински зомбита и правят концерт "в подкрепа на медиците", агитки на футболни отбори и полицаи се сдобряват с "Не сте сами", голи чалгаджийки увити в българското знаме и разни други такива.
Кампанията функционира само в рамките на България. Извън милата ни татковина никой не знае за нея. И в Либия не знаят за нея, поне не и обикновените хора.
За съжаление с лентичка или без съдбата на тези нещастни хора, заложници на абсолютно сбъркан тоталитарен режим вече девета година, е неясна. Ясно е само, че вече изстрадаха достатъчно, а ще страдат още. Ето и имената им - за да не ги забравиш, а ако случайно си един от хората организиращи кампанията - за да ги научиш: Кристияна Вълчева, Нася Ненова, Валентина Сиропуло, Валя Червеняшка, Снежана Димитрова, Ашраф ал-Хаджудж, Здравко Георгиев.
И едно наблюдение: вкопчването в "Не сте сами" говори за пореден път за това, че в България нацията се обединява само и единствено когато се чувства прецакана, когато сме се изложили и трябва да се самобичуваме, когато лошите ни изиграят.
За това защо кампанията не работи има много причини, а причините да не ми се харесва са още повече. Ето ти няколко, прилежно подредени в ключови точки:
1. Използването на държавни символи е грешно.
Националният флаг и герб са символи на държавността, а именно тази държава или по-скоро управниците, които си избрахме от 3 поредни правителства се издъниха с реалните действия, които биха били по-смилени от PR-кампания.
Българският флаг предполага че кампанията изключва палестинския лекар, подсъдим в същия порочен процес.
Използването на националния флаг за тази кампания е предпоставка за объркване и липса на внимание пред вид факта, че кампанията стартира едновременно с приемането на България е ЕС.
2. Посланието е сбъркано.
Всеки рекламист ще ти издекламира правилото, че едно рекламно послание не трябва да е негативно. "Не сте сами" е негативно послание.
3. Символът на кампанията е непрактичен.
Освен че са грозни, лентичките не стават за употреба в други медии. Лентичката се превръща в безмислена икона, независимо дали се закача на дреха, поставя се върху билборд, като стикер - върху кола, в сайт и къде ли още не.
Сгъването на лентичката не е интуитивно - дори в новините на БТВ се случва единият водещ да е с лентичка с червеното нагоре, а другият - с бялото.
4. Кампанията се използва за грозен PR от медиите инициатори - това, ако не ти е втръснало да го слушаш, са БТВ, Дарик радио и вестник Стандарт.
Макар че кампанията се поддържа от де що има медия, трите гореспоменати натякват собствеността си над нея при всеки повод. Такива си намират, а ако не намерят си правят. Журналисти от тези медии причакват на летището всяка що-годе известна личност, която посещава в България, закичват я с лентичка и хоп - новина за първа страница.
5. Кампанията замества реални действия.
Ето това е най-гадното. Смешно и тъжно е когато политици, членове на правителството, президентът се включват в "Не сте сами" при това без същевременно да си мръднат пръста за да помогнат на подсъдимите (осъдените) в Либия. Явно, според тях е напълно достатъчно да се изпъчат пред БТВ и да заявят как поддържат кампанията - ми достатъчно е - да напомпат имидж.
Освен това стимулира лицемерието - при посещението си в България, например, италианският премиер Проди се окичи с лентичка, но "подчерта, че няма да прибегне до натиск и налагане на икономически санкции срещу Триполи", т. е. каза ни, че му е през оная работа на политически език.
6. Кампанията е паразитна.
Отказът да се включиш в нея или да я поддържаш се приема като предателство на каузата. Не може ли да съм загрижен без да нося лентичка?
Кампанията налага отвратителния израз и клише "българските медици в Либия" - "медици" не е част от моя речник, не е и от ничии друг, но търсенето като устойчиво словосъчетание в Гугъл дава над 160000 резултата!
Още по-странно е, че не само кампанията паразитира, а и става обект на същото - половин дузина забравени естрадни екс-звезди се събуждат като истински зомбита и правят концерт "в подкрепа на медиците", агитки на футболни отбори и полицаи се сдобряват с "Не сте сами", голи чалгаджийки увити в българското знаме и разни други такива.
Кампанията функционира само в рамките на България. Извън милата ни татковина никой не знае за нея. И в Либия не знаят за нея, поне не и обикновените хора.
За съжаление с лентичка или без съдбата на тези нещастни хора, заложници на абсолютно сбъркан тоталитарен режим вече девета година, е неясна. Ясно е само, че вече изстрадаха достатъчно, а ще страдат още. Ето и имената им - за да не ги забравиш, а ако случайно си един от хората организиращи кампанията - за да ги научиш: Кристияна Вълчева, Нася Ненова, Валентина Сиропуло, Валя Червеняшка, Снежана Димитрова, Ашраф ал-Хаджудж, Здравко Георгиев.
И едно наблюдение: вкопчването в "Не сте сами" говори за пореден път за това, че в България нацията се обединява само и единствено когато се чувства прецакана, когато сме се изложили и трябва да се самобичуваме, когато лошите ни изиграят.
1 коментар:
Bravo! Edin chovek da misli kato men i da ne go e strah da go priznae publichno vypreki garantirania otpor na obshtestvoto i sochene s pryst kato izmenni. Pozdravlenia za hubavia material.
Публикуване на коментар