Телевизия на ръба на закона 5
Годината, меко казано, не започна добре за Булсатком. А през миналата всички играеха за сателитния оператор.
Тогава КЗК се произнесе по две жалби срещу Булсатком, и двата пъти - в негова полза. При първата, отнасяща се до ТВ+, комисията прие за легитимна практиката, описана отлично от Влади Иванов: "Да, ЗЗК забранява ексклузивитета, затова ще си продам програмата на още един малък оператор в Сусурлево и работата ми е чиста. Не нарушавам закона." Нищо чудно, че БГ Сат и Булсатком отричат като партизани връзка между двете компании, дори когато телевизията стана обект на разследване за данъчни измами.
При втората, внесена от Близу и няколко от най-големите регионални кабелни оператори, комисията не откри нищо нередно в дъмпинговата цена на икономичния пакет на Булсатком (6.80 лв. срещу средно около 10 лв. при всички останали). Така Булсатком хем е най-евтин, хем "купува, и купува, и купува" (по Георги Филипов) струващи милиони права за спортни събития, излъчвани по ексклузивни за оператора канали.
Е, в началото на 2013 г. БГ Сат загуби придобитите на тъмно права за А група и футболното първенство ще се излъчва по телевизия, достъпна за всички.
Ако не това, конфликтите с Би Ти Ви и ТВ7 (които са си чисто търговски спорове, каквото и да крещят любителите на конспирации) и най-вече цифровизацията ще доведат до отлив на клиенти през следващите месеци - предимно от селските райони и абонати на икономичен пакет. Защо да плащаш за нещо, което вече е безплатно? А за разлика от останалите, Булсатком все още няма техническа възможност да "опакова" услугата като тройна.
При все че не съм фен на търговската политика на Би Ти Ви, за нея си има причини - продавайки националните и нишовите си канали в пакет, телевизията осигурява на рекламодателите си по-добри условия. И след като кабелните и сателитни оператори отделят за закупуване на права едва не повече от 30% от приходите си от такси и масово крият абонати, разхвърлянето на програмите в различни пакети може да означава, че телевизиите предоставят продукта си на загуба.
Един пример, от Великобритания - преди 3 години местният медиен регулатор Офком задължи Скай не просто да предлага каналите Скай Спортс 1 и 2 на всички останали оператори, но и да го прави на фиксирана цена с 23% по-ниска от крайната цена за собствените му абонати. Решението за цената е в съда, но спортните канали се предлагат от всички.
У нас държавата в лицето на СЕМ и КРС гласно се дистанцира от проблематиката. Стигна се (изненада!) до последната инстанция Бойко Борисов, който лично заръча проверка. Сериалът продължава.
Досега по темата: първа част, втора част, трета част, четвърта част, пета част, шеста част.
Тогава КЗК се произнесе по две жалби срещу Булсатком, и двата пъти - в негова полза. При първата, отнасяща се до ТВ+, комисията прие за легитимна практиката, описана отлично от Влади Иванов: "Да, ЗЗК забранява ексклузивитета, затова ще си продам програмата на още един малък оператор в Сусурлево и работата ми е чиста. Не нарушавам закона." Нищо чудно, че БГ Сат и Булсатком отричат като партизани връзка между двете компании, дори когато телевизията стана обект на разследване за данъчни измами.
При втората, внесена от Близу и няколко от най-големите регионални кабелни оператори, комисията не откри нищо нередно в дъмпинговата цена на икономичния пакет на Булсатком (6.80 лв. срещу средно около 10 лв. при всички останали). Така Булсатком хем е най-евтин, хем "купува, и купува, и купува" (по Георги Филипов) струващи милиони права за спортни събития, излъчвани по ексклузивни за оператора канали.
Е, в началото на 2013 г. БГ Сат загуби придобитите на тъмно права за А група и футболното първенство ще се излъчва по телевизия, достъпна за всички.
Ако не това, конфликтите с Би Ти Ви и ТВ7 (които са си чисто търговски спорове, каквото и да крещят любителите на конспирации) и най-вече цифровизацията ще доведат до отлив на клиенти през следващите месеци - предимно от селските райони и абонати на икономичен пакет. Защо да плащаш за нещо, което вече е безплатно? А за разлика от останалите, Булсатком все още няма техническа възможност да "опакова" услугата като тройна.
При все че не съм фен на търговската политика на Би Ти Ви, за нея си има причини - продавайки националните и нишовите си канали в пакет, телевизията осигурява на рекламодателите си по-добри условия. И след като кабелните и сателитни оператори отделят за закупуване на права едва не повече от 30% от приходите си от такси и масово крият абонати, разхвърлянето на програмите в различни пакети може да означава, че телевизиите предоставят продукта си на загуба.
Един пример, от Великобритания - преди 3 години местният медиен регулатор Офком задължи Скай не просто да предлага каналите Скай Спортс 1 и 2 на всички останали оператори, но и да го прави на фиксирана цена с 23% по-ниска от крайната цена за собствените му абонати. Решението за цената е в съда, но спортните канали се предлагат от всички.
У нас държавата в лицето на СЕМ и КРС гласно се дистанцира от проблематиката. Стигна се (изненада!) до последната инстанция Бойко Борисов, който лично заръча проверка. Сериалът продължава.
Досега по темата: първа част, втора част, трета част, четвърта част, пета част, шеста част.
Няма коментари:
Публикуване на коментар