Телевизионно смущение
Навлизането на собствениците на тиражните вестници Телеграф, Монитор и Уикенд и телевизиите ТВ7 и ББТ Цветан Василев и Делян Пеевски (и който стои зад тях) в телевизионното разпространение и предстоящата цифровизация на ефира основателно привлича внимание напоследък. Нещо, което е фактор отдавна и понастоящем, обаче някак остава на заден план. В момента около 70% от хората, които гледат телевизия в България, го правят като абонати на кабелен или сателитен оператор, а не чрез ефирно разпространение. И ако не решат след цифровизацията да се откажат от абонамента си (което с оглед настоящите планове би било донякъде разумно), това, кои канали са включени в мултиплексите, не би ги засегнало кой знае колко.
В последните няколко години на пазара на кабелна телевизия с господстващо положение се сдоби обединението между Евроком и Кейбълтел, което онзи ден се сдоби с бранда Близу*, а Булсатком** е в същата позиция при сателитните оператори. Защо е важно това?
Прието е за разпространението на даден телевизионен канал кабелните оператори да заплащат минимална сума от порядъка на няколко стотинки на абонат. Което, разбира се, не се нрави на разпространителите и те се опитват всячески да намалят сумата, например като занижават броя на абонатите си. Или като откажат да разпространяват телевизията, независимо от интереса към нея. Абонатите на Евроком и Кейбълтел вече са били лишавани за определен период или постоянно от каналите на Диема, Евроспорт, Скат, Дискавъри, Вайасат - и това са само по-нашумелите случай, тъй като става дума за утвърдени телевизии с голяма аудитория. На практика решението на Кейбълтел и Евроком и Булсатком, дали да включи даден канал в програмната си схема, може да бъде фатално за неговото съществуване въобще. Така например, стариралият миналата година Би Ти Ви Синема така и не стигна до клиентите на Евроком и Кейбълтел, а когато на мястото на ММ започна излъчване Нова Спорт, каналът беше оставен единствено в цифровия пакет, който се ползва от значително по-малко абонати от аналоговата телевизия, заради по-високата цена. Като в двата случая уж би следвало да има баланс на страните, доколкото от другата страна на барикадата са двете най-големи телевизионни компании в страната.
Не става дума само за ощетяването на зрителите, които няма да могат да гледат някое дерби от Висшата лига или хитов сериал. Плашещо е, че зад фасадата на спор за жълти стотинки, две фирми могат да преразпределят не само пазара на реклама, но и да определят, кой, какви идеи и какви интереси имат достъп до телевизионния ефир. И какво ще стои зад това тяхно решение.
* Да, знам, че си плаче за лого ревю.
** Близу е собственост на фонда за дялово инвеститане EQT V (последното е петица). Пламен Генчев и Максим Заяков държат Булсатком, но експлозивната експанзия напоследък може да означава, че моментът за продажба е назрял.
В последните няколко години на пазара на кабелна телевизия с господстващо положение се сдоби обединението между Евроком и Кейбълтел, което онзи ден се сдоби с бранда Близу*, а Булсатком** е в същата позиция при сателитните оператори. Защо е важно това?
Прието е за разпространението на даден телевизионен канал кабелните оператори да заплащат минимална сума от порядъка на няколко стотинки на абонат. Което, разбира се, не се нрави на разпространителите и те се опитват всячески да намалят сумата, например като занижават броя на абонатите си. Или като откажат да разпространяват телевизията, независимо от интереса към нея. Абонатите на Евроком и Кейбълтел вече са били лишавани за определен период или постоянно от каналите на Диема, Евроспорт, Скат, Дискавъри, Вайасат - и това са само по-нашумелите случай, тъй като става дума за утвърдени телевизии с голяма аудитория. На практика решението на Кейбълтел и Евроком и Булсатком, дали да включи даден канал в програмната си схема, може да бъде фатално за неговото съществуване въобще. Така например, стариралият миналата година Би Ти Ви Синема така и не стигна до клиентите на Евроком и Кейбълтел, а когато на мястото на ММ започна излъчване Нова Спорт, каналът беше оставен единствено в цифровия пакет, който се ползва от значително по-малко абонати от аналоговата телевизия, заради по-високата цена. Като в двата случая уж би следвало да има баланс на страните, доколкото от другата страна на барикадата са двете най-големи телевизионни компании в страната.
Не става дума само за ощетяването на зрителите, които няма да могат да гледат някое дерби от Висшата лига или хитов сериал. Плашещо е, че зад фасадата на спор за жълти стотинки, две фирми могат да преразпределят не само пазара на реклама, но и да определят, кой, какви идеи и какви интереси имат достъп до телевизионния ефир. И какво ще стои зад това тяхно решение.
* Да, знам, че си плаче за лого ревю.
** Близу е собственост на фонда за дялово инвеститане EQT V (последното е петица). Пламен Генчев и Максим Заяков държат Булсатком, но експлозивната експанзия напоследък може да означава, че моментът за продажба е назрял.
Няма коментари:
Публикуване на коментар