3.11.08

Смели Кет

За разлика от Кока-Кола, стратегията на Пепси е била винаги марката да се преоткрива и обновява, понякога рязко, за да изглежда модерна, активна, млада. Идеята, визията да придобие по-минималистичен вид и концентрира фокуса върху бранда, със сигурност е била все още добра, когато е излязла от конферентната зала със син мокет, 10-метрова маса от канадски сив клен, столове с кафява кожена тапицерия и изглед към великолепния парк около централата на компанията в Пърчиз, Ню Йорк. Или поне най-малкото в крак с актуалните тенденции, особено в британския ритейл дизайн, които могат лесно да бъдат забелязани и с невъоръжено око в блогове като Дайлайн, Попсоп или Пекиджинг Уърлд (които пък често преписват един от друг). Това, което се е случило с нея след това, обаче силно наподобява пътя на шепата фураж, сдъвкан от 3-годишната крава Елза, порода Червен Холщайн, понастоящем пребиваваща кротко във фермата на Ханс Дрост в Окхолм, Северна Фризия към стомаха й, после обратно в устата, после пак в стомаха и така няколко пъти докато накрая се превърне в миризлива купчинка на пода точно 40 сантиметра зад нея.

Новината, че Пепси сменя легендарното си лого в мащабна ребрандинг кампания за над 1 милиард долара, включваща още марките Маунтън Дю, Тропикана и Геторейд (на които няма да се спирам отделно, но положението е сходно), със смайли, беше най-дискутираната през последните десетина дни в маркетинг и дизайн средите. До последно таях надежда, че ще се окаже кофти шега и сдържах коментара си, но не би. Разбира се, както и в случая с куриозното лого на летните олимпийски игри в Лондон, се намериха специалисти, които, по-скоро с цел да изглеждат интересни, защиха новия дизайн, но като цяло отзивите бяха и продължават да бъдат крайно негативни.

А по-конкретно? Хрумването за крива усмивка, която се разширява от сдържано подхилкване в диетичния вариант на напитката, през класическия, до зловещо озъбване върху опаковката на Пепси Макс, би могла да се припише еднозначно на самия батманов Жокер, но не виждам никакъв маркетингов ефект от упражнението. Надписът пък щеше да е просто слаб, ако не беше (автентичната) вълничка на е-то, която вече успява да го превърне в напълно идиотски.

Най-лесното, което Пепси можеше да направи е да се поучи от големия си конкурент. Иска ми се да кажа и нещо хубаво, но не се сещам, освен ако, престави си, се окаже, че вкусът е единственото, което има значение.

7 коментара:

Анонимен каза...

дет' се вика - абе прав си, ама и така не е. сега и логото, и шрифтът, и усмивката отговарят перфектно на бозата, която пепси е :)) не много интерсубективно мнение, но така де - емпирия :))

готин favicon!

plamenj каза...

За бозата не си прав - в Япония Пепси има бял вариант с вкус на кисело мляко и син с вкус на ананас, но кваса, демек бозата, го прави К-К за Русия ;-)

Анонимен каза...

мня.. мани ги тия руснаци. да използваш русия в дискусия си е направо reductio ad hitlerum :))

Анонимен каза...

Заглавието можеше да бъде и "Смели Кен" :-)

plamenj каза...

Smelly cat, smelly cat what are they feeding you?
Smelly cat, smelly cat it's not your fault...
They won't take you to the vet.
You're obviously not their favorite pet.
You may not be a bed of roses,
And you're no friend to those with noses.

Marmalad Shipkofff каза...

ВЪХ!

plamenj каза...

Всъщност, ей това исках да кажа и аз.

Но го казах пръв.

Публикуване на коментар