20.1.09

Евро 1996

Решението за налагането на обща парична единица, като част от обща монетарна политика, на Европейския съюз е взето с Маастрихтския договор от 1992 г. Точно преди 10 години - през януари 1999 г. еврото става официално платежно средство в 11 страни-членки на ЕС, като понастоящем Еврозоната обхваща 16 държави от съюза, както и Черна гора, Косово и още няколко страни извън него. Световната финансова криза накара дори отявлени евроскептици като Великобритания и Швеция да се замислят за въвеждането му, а и в България се чуха гласове в подкрепа на идеята, въпреки че не отговаряме на критериите. Еврото се наложи като една от най-стабилните световни валути и с изключение на Годжи и немските бабки, никой вече не смята в марки или франкове. Дизайнът, революционен за времето си поради липсата на портрети, е резултат от проведен през 1996 г. конкурс, спечелен от австриеца Роберт Калина, и изобразява мостове и прозорци от различни епохи - от класическия, романския период и готиката до съвремието... Конкурс ли? Всъщност, по онова време главата ми е била пълна с мисли за кандидатстудентски изпити, курсове, футбол и... абе, всичко което е вълнувало ученик пред завършване на гимназията. Съвсем логично е да съм пропуснал новината.






В Европейската централна банка са получени 44 предложения - има добри, изпипани проекти с оригинални идеи, но и няколко доста наивни. Не знам дали съм повлиян от времето и навика, но ми се струва, че наистина спечелилият дизайн е най-подходящ. Можеш да разгледаш пълния комплект банкноти, представени от всеки участник тук, но може са спестиш време и трафик ако обърнеш внимание на представените отгоре.

2 коментара:

Анонимен каза...

Съгласна съм че е избран най-добрият вариянт за единната валута... и мерси за материяла ...помогна ми за училище :)

plamenj каза...

* материал и вариант - още помощ за училище. Та къде, викаш, учите за дизайн на банкноти и ЕС?

Публикуване на коментар