14.3.08

Шуменско | Загорка

В началото на тази година Карлсберг поведе сред производителите на бира в България. С редизайна на Шуменско, пускането в половинлитрови бутилки на оригинален чешки Будвайзер и флагмана Карлсберг, както и еднолитров Холстен (по подобие на хайнекенския Кайзер), изглежда целта на датчаните е да запазят лидерската позиция и през европейското лято. Преди няколко дни Хайнекен отговори с нов дизайн на водещата си местна марка Загорка, докато третият голям - ИнБев беше вече минал по този път, променяйки Каменица преди година.

От всичко това за ценителите най-добрата новина би трябвало да е чешкото пиво, но за масовия пияч най-видима ще бъде промяната в Шуменско и Загорка. Представената преди няколко месеца като лимитирана серия по повод 125-годишнината на пивоварната малка бутилка явно е имала достатъчен успех, за да се пренесе почти едно към едно върху голямото Шуменско, като единствената промяна е добавянето на основен етикет освен якичката. Резултатът е очаквано добър - формата и релефното стъкло създават усещането за бира от по-висок клас. Единствено златистото ми идва в повече, придавайки леко "токсичен" вид на иначе класната бутилка.

Новият дизайн на Загорка е дело на Сибъртхед, с които холандците честичко работят и от които могат да са напълно доволни. Бутилката се стеснява надолу, но спира точно навреме за да е удобна и елегантна и преди да придобие форма на амфора. С характерния ръкописен уърдмарк е работено с уважение, промените са направени на точното място и ефектът е категорично положителен. Логото на пивоварната е дублирано като воден знак във фона, който е досадно кух в старата версия на етикета. Като слабост и пропуск бих посочил запазването на отровнозеления цвят на овала и безсмисления серифен надпис върху него.

Интересна ми е тенденцията почти всяка марка бира в България да бъде издокарвана в различна по форма бутилка и усложненията, които се предизвикват при дистрибуцията и производството. В Германия, например, пазар с многократно повече пивоварни и марки, се работи с тъкмо 2 модела стъклария.

8 коментара:

Александър Крумов каза...

Ама Каменица не промениха ли само етикета, преминавайки към вертикалното име? Аз така си спомням. Иначе за различните бутилки, пивоварите ще го преживеят. И без това държат дистрибуторите да им връщат амбалажа сортиран. Иначе от маркетингова гледна точка, рестайлинга ми се струва много положителна тенденция... ако е направен добре.
Миналото лято новият етикет повлия добре на продажбите на Каменица по мои спомени.

Пламен каза...

Не, не е само разположението на надписа върху етикета. Виж тук двата логотипа - има разлики.

Александър Крумов каза...

Съгласявам се без бой :). Съгласявам се и с написаното в линквания пост, че са се поуляли с рестайлинга. Btw съм виждал проекти за Загорка 1л в бутилка с форма, като тази Кайзер 1л. Познай, дали не беше грозно...

Пламен каза...

Хаха - всичко ще си кажеш... И що не мина Загорката?

Бутилките от 1 литър съм някак склонен да приема, при все предубеждението му към PET-a. Кайзера им се е получил.

Александър Крумов каза...

Не мога да съм сигурен, че не е минал редизайна на Загорка 1л. Беше някакъв проект само.

komitata каза...

Аз пък си мечтая за времето когато най-накрая ще пуснат двете марки на кирилица. Не съм забелязал грамадни продажби нито в САЩ нито в Обединеното кралство.

Пламен каза...

Че Шуменско си е на кирилица (ако не броим смешния надпис на кеновете). За Загорка... по-скоро никога, отколкота някога.

Миналата седмица едни английски колеги ме питаха защо пишем с тройки (З) и шестици (б) :-))

komitata каза...

Имах предвид Каменица. Дори и двуезичен вариант ми се струва приемлив. Kamenitza, Zagorka. Супер шизофренно ми се струва при положение че повече от 95% от бутилките се пият от родни българи...

Публикуване на коментар