Лого ревю: Мол Плевен, Еко, Пиринско, Приста Ойл, БНР, Ческа телевизе
Да, цели 6 наведнъж! Започвам с единсвтеното изцяло ново лого - това на Мол Плевен и продължавам с 5 ребрандинга.
От Мол ъф София тръгна модата логата на търговските комплекси да съдържа неизменно ярко жълто, синьо, зелено и червено. При Мол Плевен гамата е модифицирана с въвеждането на лилаво и розово. Не мога да си обясня шарените скобички в квадратчетата, освен като намек за схема на магазин, но и това е нещо в иначе скучния ландшафт на молски лога. Молът е проект на сирийския бизнесмен Аладин Харфан, започнал с дюнерджийници и създател на марката евтини уреди Елит. Изгражда се на мястото на сградата на тютюневия комбинат, където баща ми работи еннайсет години и от която имам много детски спомени. Не, че има връзка с тема, но е важно за мен.
Пиринско пиво не е от традиционните марки на българския пазар - благоевградската пивоварна обаче изгрява в края на 90-те, когато е една от първите, които въвждат масовите сега PET бутилки. През 2004 г. става част от Карлсберг България, където марката се налага като национална в икономичния сегмент. Логото се променя средно на всеки 3 години, като еволюира от сложна емблема с 2 кончета, заети директно от градския герб, изчиствайки се до сегашното изображение, изобразяващо само горната (предната) част на кончето с характерна преплетена опашка. Поне за мен, тази версия отстъпва на предшестащата я - прекалено минималистична е и утвърждава имиджа на марката като евтина преди всичко.
Историята е позната - правим конкурс за ново лого, получаваме един куп предложения, заявяваме, че победител няма, чопваме няколко от по-добрите идеи и висваме на главата на фирмения дизайнер да направи нещо, после го плясваме на бюрото на шефа с един куп дъра-бъра и готово. 'Ич не е сложно. Проблемът е, че крайният резултат е тотална издънка от графична гледна точка, за брандинг пък да не говорим. Не знам на кое да се радвам повече - на търсената "връзка с петрола, познат като черното злато" или на повтарянето на ® два пъти в логото. Е, халал да им е!
Последният ребрандинг все още предстои да се случи България. Еко е една от най-големите вериги бензиностанции в страната с над 70 обекта, собственост е на Хеленик Петролиъм и присъства в повечето балкански държави. Виещият се път във формата на буква Е в логото винаги ми е допадал като символ и изпълнение. В новата версия е добавен наточкан полутонов ефект, който може и да прави изображението по-фенси, но разваля разпознаваемостта на символа, прави го по-труден за репородукция и в никакъв случай не е удачен за лого. Типографията също е пипната леко, в по-добра насока.
Тази промяна надали ще те засегне, но все пак. Чешката телевизия ще смени корпоративното си лого, чийто първоначален дизайн е от далечната 1956 г. Процесът започна преди 4 години със смяната и синхронизацията на логата на отделните канали, но ребрандинга остана непълен след отпор от синдиката на служителите в телевизията (линкове по темата на чешки - 1, 2, 3). От една страна ми е жалко за старото, от друга - новото ми харесва заради креативното използване на негативно пространство за изобразяване на хачека. Друг хубав пример за последното е логото на Чешките авиолинии.
Българското национално радио също има ново лого, което според генералния му директор Валерий Тодоров "създава асоциация за връзката между кирилицата и латиницата". Единствената добра новина е, че радио се слуша повече, отколкото се гледа. Несъществуваща идея, слабо изпълнение и нищо запомнящо се - ако това беше коментар в Туитър, щеше да е с хаштаг #fail.
От Мол ъф София тръгна модата логата на търговските комплекси да съдържа неизменно ярко жълто, синьо, зелено и червено. При Мол Плевен гамата е модифицирана с въвеждането на лилаво и розово. Не мога да си обясня шарените скобички в квадратчетата, освен като намек за схема на магазин, но и това е нещо в иначе скучния ландшафт на молски лога. Молът е проект на сирийския бизнесмен Аладин Харфан, започнал с дюнерджийници и създател на марката евтини уреди Елит. Изгражда се на мястото на сградата на тютюневия комбинат, където баща ми работи еннайсет години и от която имам много детски спомени. Не, че има връзка с тема, но е важно за мен.
Пиринско пиво не е от традиционните марки на българския пазар - благоевградската пивоварна обаче изгрява в края на 90-те, когато е една от първите, които въвждат масовите сега PET бутилки. През 2004 г. става част от Карлсберг България, където марката се налага като национална в икономичния сегмент. Логото се променя средно на всеки 3 години, като еволюира от сложна емблема с 2 кончета, заети директно от градския герб, изчиствайки се до сегашното изображение, изобразяващо само горната (предната) част на кончето с характерна преплетена опашка. Поне за мен, тази версия отстъпва на предшестащата я - прекалено минималистична е и утвърждава имиджа на марката като евтина преди всичко.
Историята е позната - правим конкурс за ново лого, получаваме един куп предложения, заявяваме, че победител няма, чопваме няколко от по-добрите идеи и висваме на главата на фирмения дизайнер да направи нещо, после го плясваме на бюрото на шефа с един куп дъра-бъра и готово. 'Ич не е сложно. Проблемът е, че крайният резултат е тотална издънка от графична гледна точка, за брандинг пък да не говорим. Не знам на кое да се радвам повече - на търсената "връзка с петрола, познат като черното злато" или на повтарянето на ® два пъти в логото. Е, халал да им е!
Последният ребрандинг все още предстои да се случи България. Еко е една от най-големите вериги бензиностанции в страната с над 70 обекта, собственост е на Хеленик Петролиъм и присъства в повечето балкански държави. Виещият се път във формата на буква Е в логото винаги ми е допадал като символ и изпълнение. В новата версия е добавен наточкан полутонов ефект, който може и да прави изображението по-фенси, но разваля разпознаваемостта на символа, прави го по-труден за репородукция и в никакъв случай не е удачен за лого. Типографията също е пипната леко, в по-добра насока.
Тази промяна надали ще те засегне, но все пак. Чешката телевизия ще смени корпоративното си лого, чийто първоначален дизайн е от далечната 1956 г. Процесът започна преди 4 години със смяната и синхронизацията на логата на отделните канали, но ребрандинга остана непълен след отпор от синдиката на служителите в телевизията (линкове по темата на чешки - 1, 2, 3). От една страна ми е жалко за старото, от друга - новото ми харесва заради креативното използване на негативно пространство за изобразяване на хачека. Друг хубав пример за последното е логото на Чешките авиолинии.
Българското национално радио също има ново лого, което според генералния му директор Валерий Тодоров "създава асоциация за връзката между кирилицата и латиницата". Единствената добра новина е, че радио се слуша повече, отколкото се гледа. Несъществуваща идея, слабо изпълнение и нищо запомнящо се - ако това беше коментар в Туитър, щеше да е с хаштаг #fail.
5 коментара:
И кво му е на P-то на Приста?
Има дразнещи несъответствия в кривите на окото на P - както между външната и вътрешната, така и между горната и долната част, които не са нарочни, просто несвършена работа. Не знам кой е шрифта, но прилича на някакъв безплатен... Като изключим тези дразнители, буквата e абсолютно безлична.
Съгласен съм с тебе, Пламене, и същевременно не съм. Логото на Приста може да е безлично, но не за мене е стъпка напред спрямо предишното. Иначе без съмнение дизайнерът на фирмата не си е дал много труд предвид факта каква награда е била определена за труд, който той е направил за едната заплата. Типична практика, действително.
Относно безличността - Бегбеде пише за явлението "страх от успех", при което на дизайнера се плаща, за да направи марката незабележима. Според мен това е влязло в сила и тук. Иначе човека точно си е описал как се избира лого ( 20-те проекта на пода и после ала-баланица ), мисля няма какво да се обсъжда тук. Чудя се, ако логата минаваха през подбрана комисия от дизаинери вместо некомпетентни по графични въпроси лица, дали резултата щеше да е по-различен. Халал, наистина!
Подобно е положението и при БНТ. Съчетаването на кирилска с латинска шрофтова марка е бая пипкава работа, слабия резулатта не ме изненадва. Предвиждам ребрандинг в рамките на 1 година. Иначе съм против вътрешни проекти на графила за вътрешен ребранд на подобни лога - действително лесно може да ги краднат. Все пак твоя вариант бих погледнал с удоволствие. :) Поздрави!
В логото на БНР има хляб. Аз ги чета от раз кирилските Б и Р :) Може би просто трябва да се пипне още малко.
За приста съм на 100% съгласен.
Още по време на конкурса някои хора знаеха, че конкурса е чист ПР и не участваха, но си го спестиха и по този начин преебаха гилдията, щото много хора пратиха ( вкл. аз ).
Мол Плевен - малко, шаренко, върши работа... ще му направят ребрандинг след няколко години като им порасне работата.
С Приста се очертава lose-lose ситуация - хем дизайнерите прецакани, хем формата се преебала с кофти дизайн...
А за БНР, ще се повторя - най-хубавото на логото, е че радиото се слуша, макар че в случая с БНР не знам, доколко това е успокояващо.
Публикуване на коментар