8.11.11

Капитал, но

От една страна е жалко за пропуснатата възможност, Дневник да се препозиционира като по-масов вестник, каквато посока вече беше поел и ще запази сайта, а усилията за създаване на по-тежко бизнес издание да се насочат изцяло към Пари. От друга - разширяването на Капитал с всекидневник беше толкова логично и естествено решение, че чак изглежда закъсняло.


Макар Капитал Daily упорито да твърди, че е изцяло нов продукт, това не е съвсем така. На практика имаме почти непокътнато продължение на Пари, обогатено с малко политика от Дневник. Логото е смело и дава ясна заявка за различност, силният акцент на първа страница и премерената употреба на свободно пространство в оформлението загатна модерен и силен дизайн в духа на издания като португалското i, но уви веднага показа непостоянство. Стилът на статиите е сериозен и прибран, може би на една идея преди да стане скучноват. Картинката обаче далеч не е идеална.

Започвам с графичното оформление. Квадратното лого затваря пространство, което не се използва, да не говорим за това, че елементът не се появява никъде на вътрешните страници - да речем за ограждане на акцент или по по-креативен начин. Типографията заема сан-серифа на Капитал и серифа на Пари, докато симпатичния еджипшън на Дневник е пенсиониран. Комбинацията от розова хартия (анонсирана като световен стандарт за делови вестници, което не е така), лилаво и бежово е ужасна греда - кара вестника да изглежда така, все едно в печатницата е свършило жълтото мастило или пък, още по-зле, че е изровен от кофата за боклук. За качествен дизайн, който доставя удоволствие на читателя и дава усещане за ексклузивност, при това всеки ден, е необходимо да се полагат усилия, равни на тези, вложени в създаването на съдържание. С едно предупреждение - до имидж банките трябва да се прибягва едва след като е потърсено решение с фотография, инфографика или илюстрация, едва тогава.

Като за цена от 1.50 лв. съдържанието е твърде, твърде скромно. Освен материали с политическа, финансова и технологична тематика, "хората, които решават", се интересуват и от култура, спорт, медии и пътуване - все области, които рядко се отразяват над булевардно ниво в пресата. И това може да стане по начин, който не размива фокуса на вестника. Съдържанието, което създава стойност, са анализите и мненията и те могат да бъдат повече. Повече от статиите трябва да са подписани, трябва да се заложи и на редовни колумнисти. А интервютата са най-безполезното, губещо време и заробено от пиара съдържание, дори снимките на голи момичета от последните страници на спортните всекидневници са по-разумно използвано място.

Да не говорим за хаоса с онлайн присъствието на изданието. И прекъснатата възможност за обратна връзка с читателите, която последните са свикнали да очакват от Икономедиа.

И няколко приятелски съвета за идентичността на вестника - зарежете розовото и квадрата. Глава с увеличено вертикално Daily и посмален Капитал е достатъчна. Синхронизирайте дизайна на седмичника и всекидневника, а после оставете свобода на дизайнерите да експериментират, ако трябва наемете още един-двама (по няколко бона месечно за заплата е по-изгодно от шелвнат проект след година). Отличете съботния Капитал като го уголемите до берлинер или броудшийт. Бързо прекройте сайта, така че да е адекватен на новия характер на изданието и бранда.

А междувременно ще хвърлям по едно око на безплатния брой в Онда.

7 коментара:

Комитата каза...

Според мен и лилавото е катастрофа, ама айде - за някои по-хип среди може би е окей (а колко са те в българския бизнес извън църквата на Джобс в рекламните агенции)

Aloha каза...

Много добър анализ и страхотни препоръки :)
Дано да се възползват от тях.

gradinko каза...

От логото трябва да изхвърлят само лилавото; черният ъгъл огражда снимките чудесно и е добър за повторяем елемент навътре.

Ако обаче увеличат Daily и намалят Капитал има опасност да четем Daily Капитал вместо Капитал Daily.

Valery Schwarz каза...

Е, то беше ясно, че някой ужасно много бърза с пускането на дейлито. Очевидно не смогна (или не посмя) това да стане за изборите, но ето, че вече чета такива коментари, които впрочем напълно споделям.
Без анализа на използваните шрифтове, от което нищо не разбирам.
За мен лилавото е дизастър, акцентът на цяла първа страница изглежда по-скоро излишно оригиналничене или може би некъв опит за израз на приемственост от Пари.
за мен вестникът е неудобен за четене и много малко ми напомня както на Капитал, така и на Дневник. Прилича ми на преименуван Пари, което в моите представи е много кофти идея.

plamenj каза...

Няма проблем с лилавото, стига да не е в логото де ;-)

А Daily би паднало много в Г-то, ако не се акцентира.

Еленко каза...

Не бих могъл да го кажа по-добре. Браво.

Обърни внимание, че вестника стартира без нито 1 email за връзка в карето. Във вторник след старта човека на сергията го наричаше "Пари", а в петък - "розовио капитал".

Логото е нелепо, уж е като рамка, но не вкарва нищо вътре. Ако е квадрат, е хубаво вътре да пускат квадратни снимки. Цвета товари за всекидневник (очаквах нещо леко - жълто, зелено), а така е като синьото на Капитал, ама съсирено.

Ralev каза...

Подкрепям идеите в поста.
Евала за анализа и евала на тях за смелостта и опита.

Публикуване на коментар