30.12.12

Адам

И Аллах се влюби в Своето творение. Той се вклюби в звездите, в Своя Млечен път, в Своето слънце, в луната и най-вече в Своята хубава земя. Толкова се гордееше със земята, че Той самият пожела да живее там. Но как, как можеше Той да отиде да живее на земята?

Една нощ Му хрумна чудесна идея. Помоли вестоносеца Си Джибрил да отиде на земята и да донесе глина. Аллах сътвори човека. Точно както искаше. Той помоли духа да влезе в тялото. Духът отказа. Смяташе се за много благороден и не искаше да влезе в тяло от глина. Аллах призова Джибрил като посредник.

- Влез в тялото! - нареди Джибрил.

Духът отказа.

- В името на Аллах, влез в тялото! - заповяда Джибрил.
- Сега, когато е споменато Неговото име, ще вляза - отговори духът.

Духът влезе в тялото на човека против волята си. Докато преминаваше през гърдите му, човекът внезапно се изправи, но не можа да запази равновесие и падна.

- Той няма търпение - каза Аллах на Джибрил, усмихвайки се.

Аллах даде име на човека: Адам!

Адам остана да седи там, където седеше, седем дни. Аллах му изпрати трон от злато с инкрустирани камъни, дреха от коприна и корона. Адам се облече, сложи короната на главата си и седна на трона. Ангелите издигнаха Адам с трона му на раменете си и го занесоха на земята.

Бяха минали хиляда двеста и четирийсет години от Сътворението на света.

Кадер Абдола, "Къщата на джамията", превод от холандски: Николина Сиракова

11.12.12

Футбология

Вдъхновението идва от заигравката на Он Голс Скорд с емблемите на клубовете от Премиършип. За по-интересно, от мен е допълнителният елемент с обединението на 2 отбора.

Започвам със Славия и Левски, 2 клуба, на които сливанията по целесъобразност не са чужди. От тези периоди обаче не може да се извлече нищо по-оригинално графично. Емблемата на белите за сметка на това е перфектна за трансформация в монограм.

Останалите два столични гранда (не бих могъл да вложа повече ирония от това) аналогично подлежат на мърджър. Решението е очевидно - армейската звезда, но с два лъча, заменени с железничарски крилца. Прилича малко на старото лого на БГА Балкан, но това може да даде отговор на дългите търсения на (железо)армейците на надежден спонсор.

Някога мощният Югозапад с мъка поддържа 2 отбора в елита в наши дни. Под символа с планински върхове и чук спокойно (и традиционно со малко кьотек) могат да се обединят Пирин от Гоце Делчев, Благоевград и Разлог, Беласица, Миньор от Перник и Бобов дол, марешкия Дупник и няколко Витоши, т. е. лично НВ Бойко Борисов ще носи логото на гърдите си. Пирински миньор ще играе в изцяло черни екипи и ще домакинства на убермодерната ЯМК Арена в Симитли.

Това обединение ще се случи може би най-трудно заради съперничеството на феновете. Искам обаче да ги успокоя, че и след това пловдивското дерби - между Ботомотив и резервите на Ботомотив - ще се провежда редовно и люто. За емблема приемаме стилизиран портрет на Христо Ботев с железничарско кепе, което си е 2 в 1 по повече от един начин. Честито, майна!

Може да ти се струва невероятно, то и аз бях забравил, но навремето в Русе се е играел футбол и Дунав е име не само на мост, а и на най-хм... съществувалия местен клуб. Е, да си признаем, единственият шанс за футбола в речната столица (ееейнц!) на България е отборът да бъде осиновен от западен източен гранд, който да праща в него новите си африкански попълнения за обиграване. 'Айде пиши Дунав и да си ходим!

Делиорманът е тесен за 2 титана като Лудогорец и Светкавица. Логото е зелено Л със светкавица, а името идва малко дълго, но там са си свикнали, като евентуално с тиренце може да се добави и името на Спонсора.

Любителите на футбола и футболната статистика (най-вече колегата Румен Пайташев, познат също с псевдонимите "Владимир Памуков" и "Димо Падалски") със сигурност са забелязали, че, когато варненският футбол просперира, бургаският крета, и обратното. Заравняването на това разминаване ще е по-благодатно за Черноморието от 3 голф игрища, двойно поскъпване на квартирите лятото и откриването на мощите на Иисус в Несебър накуп. Плажната топка за емблема по никакъв начин не е подигравка, все пак плажен футбол се практикува и в най-силните първенства.

С това достигаме оптималния според Българския фризьорски съюз брой членове на А група (Да, нечетен е. Проблем?) Но ако се сетиш за още някой елитен футболен бранд за бъдещето, обаждай насам.

6.12.12

Шаблон 10

(стенсил, София, ноември 2012 г.)

3.12.12

Бразилейро 7

В крайна сметка не се е случило нищо непоправимо.

За пръв път от 4 години титлата в Кампеонато Бразилейро не беше решена в последния кръг, а шампионът беше ясен цял месец преди края. Атлетико Минейро беше приятната изненада в началото на сезона, след като миналия се спаси от изпадане в предпоследния кръг, а в последния легна позорно на градския съперник Крузейро за да спаси и него. Не знам на какво да го отдам, със сигурност не на Роналдиньо, но така или иначе силите на петлите бързо привършиха и първо загубиха шансове за титлата, а на финалната права пребориха Гремио за второто място. Три любопитни трансфера от средата на годината - Ботафого привлече холандеца Сеедорф (чиято жена е бразилка и преди е бил близо до преминаване в местен отбор), направилият солидна кариера в Европа Диего Форлан подсили Интернасионал, а часове след като шитна Лукас Моура на ПСЖ за 45 милиона евро, Сао Пауло обяви, че е подписал с плеймейкъра на Сантос и Селесао Пауло Енрике - Гансо. Докато първите 2 са по-скоро любопитни, третият задава едновременно основния проблем и пътя на бразилските грандове - създаването и обиграването на силен отбор, вместо да продават при първата офертичка от Европа или Азия.

Каквато точно е политиката на Флуминензе. Със състав, почти идентичен на този, донесъл титлата през 2010 г., и водени от въздесъщия Фред, Флу бяха абсолютно безапелационни и не оставиха никакви съмнения в превъзходството си.

И докато за Васко да Гама, Сантос или Фламенго може да се каже, че първенството е било разочароващо, за Палмейрас това не е достатъчно. Свободно падане би било доста по-точно. Започнахме добре - с Купа на Бразилия, дълго чакан трофей, който гарантира участие в Копа Либертадорес догодина. Но комбинацията от престъпно безхаберно ръководство, изгнанието от Палестра Италия (това в Бразилия е изключително важно), многото контузии и непостоянна форма (с изключение на аржентинския голаджия Ернан Баркос) изпрати Вердао в зоната на изпадащите. И смяната на Сколари, който впрочем оня ден беше назначен за национален селекционер, с Клейна не беше нищо повече от опит да се издърпаме от блатото за косата.

Мачът, в който Флуминензе подпечата титлата, а надеждата за спасение на Палмейрас се изпари, е показателен - пред едва 8000 зрители на стадиона в Президенте Пруденте, градче на 500 километра от Сао Пауло, с автогол и два на Фред, вторият от които в последната минута, за крайното 2:3. Е, не се е случило нищо непоправимо.

Всички снимки са на Габриел Учида.

29.11.12

Преди еврото: Френски тихоокеански франк

След Израел и Япония се насочваме към Южния Пасифик, където ни очаква (не)законния син на покойния френски франк и смугла местна красавица с цветя в косите, искрящи черни очи и стегнати малки гърди. Френският тихоокеански франк е официалната валута на Френска Полинезия, Нова Каледония и Уолис и Футуна от 1945 г. В случай, че все още не се ориентираш, прилагам линкове към разположението на въпросните върху картата тук, тук и тук. Да, става дума за райски местенца, където пясъкът е ослепително бял, джунглата - непроходима, а "Световна финансова криза" е най-много името на коктейл.

Момент, да си събера мислите.

Така. Макар и родá с френския франк, тихоокеанският се разменя с еврото при курс 120 за 1 (сравни с 6.56 френски за 1 евро). Западноафриканският сефа франк и централноафриканският сефа франк му се падат първи братовчеди. Сефа ми напомня, че в официалните имена на тези валути - CFP франк и CFA франк С-то идва от колония. Гадничко. Емисионната банка, която отговаря за тях, обаче носи името Анститю д'емисион д'утре-мер, което звучи доста по-екзотично, у-ла-ла тре шик.

Живописният дизайн на банкнотите е еднакъв за всички територии и е модифициран малко от 70-те години. Нещо, което за съжаление ще се промени през 2014 г., за когато е планувана нова, много по-скучна емисия. От двете страни на банкнотата с най-нисък номинал от настоящата - 500 франка - са изобразени рибар от Маркизките острови и скалите пред бреговете на Йенген в северна Нова Каледония.

На хилядарката, решена във флорални мотиви, те очакват млада таитянка с хибискусови цветове (като извадена от картина на Пол Гоген) и представители на местната фауна на фона на мисионерската църква във Вао на остров Ил де Пен (който отгоре изглежда ето така)

След безгрижните ваканционни мотиви е ред да отделим малко внимание на колонизаторите. По-горе на 5-те хиляди тихоокеански франка е Луи Антоан дьо Бугенвил (1729 - 1811), военен и мореплавател, известен с това, че е осъществил първото френско околосветско пътешествие между 1766 и 1769, при което за учудване на местните забожда чисто бял флаг на мнозина от островите, на които сега се разплащат с неговия лик. Контраадмирал Огюст Фебриер-Депоан (1796 - 1855) свършва същата работа, използвайки доста по-категоричния трикольор, с Нова Каледония през 1853 г., но вместо като разумен човек да прекара старините си там, се изстрелва обратно към Европа, където загива по време на Кримската война. Будала.

Кеф ти таитянка, кеф ти меланезийка - взимаш банкнотата от 10 хиляди франка и си я връткаш. И шарени риби! Наистина прекрасно.

А еврото? Жителите на Отвъдморските департаменти и територии са пълноправни граждани на Франция с представители в Националната асамблея и Сената. Макар да съществуват различни нива на местна автономия, централната власт си остава силна и, ако метрополията реши, еврото ще бъде въведено, колкото и странно да изглежда това.

26.11.12

Архив: март и април 2009

Нещата са започнали да навлизат в нормалната скорост на посредствеността. Има малко жълто, малко оранжево и розово. Преоткривам футболни лога, а скоро тук ще има още, по-забавни. Така както се позабавлявахме на гърба на Синята коалиция (която тогава още си нямаше име, ехе).

21.11.12

Лого ревю: Тъламор Дю, ТВ7, Булгартабак, Актавис, Мираколи, Ай Ти Ви, Заубермахер

Тук стана пълен миш-маш. Което ми напомня, че трябва някой ден да сготвя на милия читател моята чудна шакшука.

През 1999 г. исландската Фармако купува българската Балканфарма. Следва преименуване на Актавис, листване на борсата и планове за световно господство чрез серия от поглъщания. Няколко мениджърски фейла по-късно Актавис сама бива придобита от друг фармацевтичен гигант - американската Уотсън и изглежда, че марката отива в историята. Да, ама не - името явно звучи по-глобално и на новия собственик, който обяви, че като начало ще го използва за международната си дейност, а после и на домашния пазар. Логото отчасти опитва да обедини елементи от идентичността на двете компании (уотсъновото синьо, буквите А и W), подход, който доказано не работи - виж АрселорМитал и Юнайтед Еърлайнс след сливането с Континентал, отчасти да даде ново начало със собствено лице (отровнозеленото, спираловидния символ). И отчасти се получава.

Пиячите вече са забелязали новата бутилка на ирландското уиски Тъламор Дю. Освен нея обаче е променен и уърдмарка - вместо дразнещата тенденция всички да минават на малки букви, той е решен в смол кепс. И, о чудо, цялостната визия - етикет, форма на бутилката, надписи - излъчва в пъти повече класа и стил. От каквото има нужда едно уиски, като се замислиш. Сега, добавен е и един детайл - точици зад D, E и W, които идат да покажат, че не говорим за никаква роса, а за инициалите на основателя на дистилерията Даниел Е. Уилямс. Което малко бие на маркетингов булшит, но пък е силно бе!

Тлъсто синьо В с неумело пльосната звезда. Надявах се да става дума за едноименната марка цигари, но не би - оказа се новото корпоративно лого на Булгартабак, наскоро приватизиран от ВТБ/КТБ. Маркетинговите похвати на пещерските другари никога не са ми били присърце. Какво обаче може да те накара да затриеш отлично познат символ и безупречна типография за да ги замениш с това лайно, обаче съвсем не мога да проумея. Но и не ми пука особено.

Липсата на логото от масовите реклами на хМилионер търси съпруга, Златният век, Кралица на шопинга и така и неслучилото се ребрандиране на Супер 7 подсказваха, че нещо не е съвсем така. Четвъртото лого на ТВ7 в кратката история на канала е същото като второто, но без по-оригиналната част, и идва едва 8 месеца след появата на третото, нещо, което издава паника и признаване на грешка, каквато няма. Трябваше да бъде представено по случай рождения ден на телевизията на 7. ноември, но патриарх Максим взе, че умря, и развали плановете. Ето как обстоятелствата около един ребрандинг правят коментара на самата графична идентичност излишен.

А ето как се прави - така ще изглежда британската ITV от януари. Повече за историята на независимата телевизия в Обединеното кралство съм писал тук. Както и да е, ITV разполагаше със скучна и строговата идентичност, някак остаряла на фона на медийната пъстрота. Но пък това са англичани, от тях всичко може да се очаква. Включително и шарено и динамично ново лого. Не съм сигурен за типографията, но начинът, по който то оживява е едновременно премерен и вдъхновяващ. Дис пуан от България.

Това не би трябвало да те засяга много, но искам да го покажа, за да се види, че за добра визия е нужен ум, а не виртуозни дизайнерски умения. Е, и че Готъм винаги работи. Мираколи е марка заготовки за паста (полуфабрикат би било неточно), особено популярна в Германия. По-рано през годината Крафт Фуудс, или Монделез, както се казва компанията отскоро, я продаде на друг гигант - Марс (Сникърс, Туикс, М&Мс, Ригли, Ънкъл Бенс, Уискас... сещаш се), който реши да я поосвежи. Изпълнението на логото е приятно и дори бевела не дразни. Цялата хитрина обаче изпъква, когато видиш опаковките - дъгата, върху която е разположен надписа, всъщност е ръба на чиния. Малък детайл, но много важен.

На пръв поглед това би могло да те засяга, но отново не те. Заубермахер Дийнстлайстунгс е австрийска компания в сферана на комуналните услуги, т. е. чистотата, с бизнес в 5 европейски държави. От досегашното лого би се срамувала и гаражна агенция - надпис в Бръш Скрипт, нацвъкан с цветчета. В новото Тайпджокис не променят много, но напълно достатъчно - шрифтът е наистина ръчно рисуван и много по-плавен и изчистен. Ако името Заубермахер ти е познато, то е защото така се казва фирмата, която взе концесиите за няколко големи района на София, Карнобат, Сливница. Работата е там, че българският Заубермахер вече няма нищо общо с австрийската компания и от миналата година се казва ЗМБГ.