31.10.07

Оранжево срещу розово 3

или "Еднорог? 2"

Още.

Класиране

В началото на тази седмица Тодор Христов подреди Топ 100 на българските блогове на база Текнорати, Гугъл пейдж ранк, Алекса и Тодор Христов ранк. Този блог се озова на 87. място там. Вчера Дзвер излезе с контракласация, базирана изцяло на Тeкнорати, която се ъпдейтва автоматично и където в момента заемам 55. място. Картоф пък също ме класира на 55. но само по Алекса.

Лошо няма. На печелившите - честито, дет се вика.

29.10.07

Шрифтове на омразата

Подборка от 6 шрифта, предизвикали гнева на огромни (и не толкова огромни) маси хора:

1. Без съмнение най-мразения шрифт в цяла Европа от Ванкувър до Владивосток е Комик Санс. Той е създаден от Винсънт Конер по поръчка на Майкрософт за да визуализира репликите на кучето Роувър в софтуера Майкрософт Боб, Ех само ако си беше останал в бледожълтите балончета на Роувър! Комик Санс някак си се оказва част от стандартния пакет шрифтове на Уиндоус. Поради това, че е единствения псевдо ръкописен там, започва да се използва за щяло и нещяло, което трябва да изглежда весело, непринудено, добронамерено. Бля! Казвам аз и хиляди привърженици на инициативата Комик Санс да бъде забранен. На сайта й може да си свалиш стикери, да си купиш фен-артикули, както и да намериш десетки други, по-добри комикс шрифтове.

Има още един шрифт, който върви по петите на Комик Санс и дебне всяка негова грешка с коварната цел да го измести от първото място на най-клишираните и омразни шрифтове - Папирус. Замислен като менте на елегантна калиграфия, придавайки фалшива автентичност на всеки надпис, Папирус се употребява толкова често, най-вече в щатите, че дори намери място в "алтернативните" правила на лого дизайна. Слава Богу, в България той не е популярен, което му спестява място в Топ 6, за сметка на кратко почетно споменаване.

2. Ако те помоля да ми кажеш едно име на шрифт, ама бързо, на бас, че ще изстреляш "Таймс Ню Роман". Оригиналният Таймс Роман е създаден от Стенли Морисън за вестник Таймс още през 1931 г., но междувременно не се използва там вече. Версията с Ню по средата е направена за Майкрософт и не само се разпространява с Уиндоус от 3.1 насам, но и кой знае защо е стандартния шрифт в Уърд, при положение че просто изглежда ужасно на екран. Причината да е ненавиждан е именно в стандартността му - когато видиш какъвто и да е текст написан с Таймс Ню Роман, можеш да си сигурен, че авторът не е положил никакви усилия да му придаде по-приличен вид. В Майспейс и дори Ласт има групи, обединени в омразата си към него, а ако искаш сериозни типографски доводи за това, че не струва, Джордж Еверет с готовност ще ти даде достатъчно. С Виста идва нов пакет стандартни шрифтове, което дава надежди, че Таймс Ню Роман скоро може да бъде пратен в небитието, ти само стискай палци.

3. Надписи с разнообразни средновековни декоративни шрифтове като горния украсяват всичко изпълнено с българщина и селски романтизъм - от механи до телевизионни предавания. Кофтито е, че не се ограничават до там и в зависимост от патриотизма на шефа могат да се окажат върху какво ли не.

Основния проблем, освен зоупотребата, е, че подобни надписи съвсем не изглеждат автентично. Първо, повечето използвани шрифтове така или иначе са руски, и второ, направо невероятно е менютата в селските кръчми едно време да са били иззографисвани като царски евангелия.

4. Уф, извинявам се, Алджириан наистина е прекалено грозен. Не знам на какво са в Белия дом, че не виждат най-силното оръжие за масово поразяване на мюсюлманските терористи! Ако се чудиш защо ти прилошава след като хапнеш дюнер - не не е от белия сос, а от мозъчната травма, причинена от надписа на фирмата или менюто. На мен само поглед върху А-то ми е достатъчен да обърна стомаха. С цялата си наглост Алджириан не се ограничава до арабските закусвални, а като чумната епидемия през 14. век заразява и изконни бастиони на западната култура като сиренето, баровете и текилата!

5. Този е мой личен "фаворит". При някакви ужасни стечения на обстоятелствата Ревю (или някаква негова кирилизирана версия) се беше превърнал в любим шрифт за фирми и табели в зората на пазарната икономика тук - баничарници, фризьорски салони, автосервизи и всякакви други гаражни бизнеси се сдобиха надписи в Ревю. Като че ли най-честа и същевременно най-грозна беше употребата му от аптеките, сигурно заради палавото ляво ченгелче на А. Постепенно славата му избледня и аз мога да се разхождам по улицата с вдигната глава.

Уви, един друг шрифт заема освободените от Ревю табели - Мистрал явно се приема за нещо като "по-смела" и "фриволна" версия на Комик Санс. Не, не е! Пичове, спрете се докато има време.

6. Завършвам с Траян. Всъщност той е красив класически шрифт и все още никой не го мрази. Т. е. почти никой. Холувуд го използва за всеки исторически филм отнасящ се до Римската империя, антична Гърция и всякакви подобни и сериозно заплашва да го клишира. Но не филмите са причината Траян да попадне тук, а група студенти от Канзаския университет, възмутени от новите си спортни униформи. В унисон с новото лого, ръководството на ВУЗ-а наскоро взема решение да подмени ретро уестърн шрифта на екипите (шрифта от картинката по-горе) с Траян, което, уви, не е посрещнато с никакво, ама никакво разбиране.

26.10.07

Гонзо

Неизбежно е във всички визуални изкуства (пък и не само) да се създават и разпространяват произведения с по-малък бюджет, по-ниско качество, направени от полу или пълни аматьори. Понякога като че ли не става дума за обикновена некадърност, а за съзнателно поддържане на ниско ниво - виж цялата телевизия Скат или скорошния B-movie експеримент на Тарантино и Родригес.

Дали по този начин може да си обясним и лавината от реклами с откровено кичозна визия и послание - Вита Голд, Евтерпа, Калорекс, Лачита, Камагра, Фемикур, Лептен, Блик, както и всички телешопинг спотове?

Грозноватия и уродлив, но симпатичен герой от Мъпет Шоу Гонзо отдавна е кръстник на журналистически и фотографски стилове, както и на цял жанр в порното, всичките с не по-малко верни почитатели отколкото мейнстрийма. Не е учудващо, че вече има опити името му да бъде прикачено към теории за маркетинга и реклама, но ми се иска аз да запазя термина Гонзо реклама за онези креативни пориви, които често се молим да не бяхме виждали никога, но ни привличат като раничка от ухапване на комар.

25.10.07

10

Mediumism10 са цифрите в десетичната система. Горните са създадени от 10 различни дизайнера по инициатива на стокхолмското студио Мидиъм (самите те автори на нулата). Цифрите ще бъдат използвани за адресна номерация. Очаквай скоро от Изе.

Дежа вю?

Любене, сине

Днес Младост осъмна облепена с листовки, обявяващи "личния телефон на Любен Дилов-син, кандидат за кмет на Младост". Телефонът е 0893 41 41 41.

Номерът в бюлетините за кмет и общински съветници от Съюз БГ е, да видим дали ще познаеш, да, не се стеснявай, точно така - 41!

Егати съвпадението! Любене, сине, ти си невероятен късметлия!

Само да не стане някой сакатлък и след изборите номерът да не работи повече... всъщност дали да не се обзаложим, че ще стане точно това? Жалко, ще трябва пак да облепяш квартала с новия си номер.

24.10.07

Еднорог?

Уникорно е вносител на автомобили с шоурум на Симеоновско шосе, съвсем близо до зоопарка. Името на италиански означава еднорог - митично създание, приличащо на кон, но с рог на челото.

Жалко, че носорогът, послужил за модел на логото, всъщност е бил двурог, не мислиш ли?